Ehkä maailmankaikkeuden pisimmän viikon jälkeen pääsin tänään vihdoin asiantuntijalääkärille kuuntelemaan, millainen mun tilanne oikeasti on.

Tilanne jännitti aivan sanoinkuvaamattoman paljon etukäteen, mutta onneksi lääkärillä oli mulle tilanteeseen nähden hyviä uutisia. On kuulemma olemassa sellaisia kilttejä melanoomia ja sitten sellaisia tuhmia melanoomia, ja mun onnekseni mulla on tällainen kiltti versio. Lääkärin mukaan jos olisi pakko valita jonkinlainen melanooma, niin tämä mun versio olisi sellainen, jonka hän valitsisi.

OMG, mikä helpotus. Ei tässä taidetakaan olla tekemässä kuolemaa - ainakaan aivan välittömästi.

Leikkaukselta ja seurannalta mä en kuitenkaan välty. Viimeistään kuukauden päästä mut leikataan uudelleen ja ensi viikolla kokoontuu jonkinlainen asiantuntijatyöryhmä päättämään selviänkö mä pelkällä päiväkirurgiassa tehtävällä leikkauksella, jossa siitä kohdasta, jossa melanooma oli, poistetaan varmuuden vuoksi hieman lisää kudosta. Samalla tullaan joka tapauksessa poistamaan 4-5 uutta riskialttiin näköistä luomea. Työryhmä voi tulla myös siihen tulokseen, että tarvitsen nukutuksessa tehtävän leikkauksen, jossa edellisten lisäksi leikataan imusolmukkeita tarkastusta varten. Olen kuulemma aivan rajatapaus sen suhteen, että tarvitaanko ko. leikkausta vai ei.

Toisaalta haluaisin, että varmuuden vuoksi imusolmukkeita leikattaisiin, jotta saataisiin varmuus siitä, onko syöpä päässyt leviämään muualle. Toisaalta ymmärrän lääkärin näkökulman siihen, että näitä leikkauksia ei haluta tehdä turhaan, sillä pahimmassa tapauksessa leikkauksen jälkivaikutukset voivat vaikuttaa koko loppuelämään.

Tällä hetkellä olo on kuitenkin hieman valoisampi. Seuraavaksi saa sitten alkaa jännäämään ensi viikon perjantaina kuultavia tuloksia siitä, minkälaiseen suunnitelmaan työryhmä on juuri mun kohdalla päätynyt.

Ja hei - nyt kun edellisen leikkauksen tikit poistetaan tämän viikon perjantaina, mulla on varmuudella ainakin pari-kolme viikkoa aikaa saunotella sydämeni kyllyydestä. Täytyy varmaan ottaa kaikki ilo irti :).